Het laatste nieuws: Vanaf 5 juli 2024 zal Google alleen nog maar websites indexeren die mobiel proof zijn. Wat betekent dat? En waar moet je op letten, zodat jouw website straks niet enorm keldert in de zoekresultaten?
Inhoudsopgave
1. Wat is mobiel proof?
Mobiel proof houdt in dat je website geschikt is voor mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets.
2. Waarom is het zo belangrijk dat je website mobiel proof is?
Volgens DataReportal gebruikt 96,3% van de internetgebruikers wereldwijd een mobiele telefoon om (tenminste een deel van de tijd) online te gaan.
Gemiddeld gaat 61% van al het website verkeer via mobiele apparaten.
Als ik naar de cijfers van mijn eigen blog kijk, ligt dit zelfs al hoger. 82% van mijn bezoekers gluurt op Cynspirerend via zijn of haar smartphone. Slechts 28% bezoekt mijn website via de laptop.
Daarom is het niet vreemd dat een mobielvriendelijke website tegenwoordig essentieel is om nieuwe bezoekers naar je website te trekken.

3. De gevolgen van een mobiel onvriendelijke website
Een mobiel onvriendelijke website zorgt er vaak voor dat je (doorgaans ongeduldige) bezoeker gefrustreerd raakt, doordat…
- Je website te langzaam laadt
- Foto’s te groot zijn voor het mobiele scherm
- De pagina te klein weergegeven wordt, omdat er geen mobiele versie is gemaakt
- Of je vergeten bent om je teksten scanbaar te maken.
Je kunt gerust zeggen dat een mobielonvriendelijke website eigenlijk een klant onvriendelijke website is.
Het gevolg?
- Je lezer klikt weer weg (oftewel: een hoge bouncerate)
- Minder reacties op je berichten en oproepen
- Minder klanten via je website
Bovendien kan het vanaf 5 juli zelfs als gevolg hebben dat je website helemaal niet meer in de Google zoekresultaten verschijnt.

4. Dit is waarom Google mobiel vriendelijkheid essentieel vindt
Als je bovenstaande tekst hebt gelezen, snap je vast wel dat Google het belangrijk vindt dat je website geschikt is om op mobiele devices weergegeven te worden.
Want Google is afhankelijk van zijn gebruikers en doet alles om een zo goed mogelijke zoekmachine voor hen te zijn (dat is het verdienmodel van Google, zoals je wellicht al hebt gelezen in mijn blog over SEO voor dummies).
Aangezien mensen veelal op smartphones, hebben zij niks aan websites die hun mobiele klanten niet goed bedienen.
Dit is overigens niet nieuw. Sterker nog, is Google al vanaf 2016 bezig met mobile-first indexering.
Eh… mobile first wattes?
Mobile-first indexering houdt in dat de mobiele versie van een website voorrang had bij indexeren en bepalen van je positie (ranking) in de zoekresultaten.
John Mueller van Google gaf eerder al aan dat de meeste websites al worden gecrawld met een Googlebot die alleen de Smartphone weergave nog checkt.
Wat is een Googlebot?
Een Googlebot kun je zien als soort robotje van de zoekmachine dat je website bezoekt om te bepalen waar je website over gaat.
Op basis van deze bezoekjes wordt je positie in de zoekmachines bepaald.
👉🏻 Lees meer over hoe je positie in zoekresultaten wordt bepaald in dit blog: SEO voor dummies: Dit moet je weten voordat je er aan begint!

5. Staat mijn website straks nog in de Google zoekresultaten na 5 juli?
Vanaf 5 juli 2024 zal Google websites alleen nog maar met de Googlebot Smartphone bezoeken en helemaal niet meer met de desktop versie.
Oftewel: is je website niet goed toegankelijk voor een mobiel apparaat (smartphones en tablets), dan zal deze enorm kelderen in de zoekresultaten of zelfs helemaal niet meer zichtbaar zijn.

Heb je dat al geregeld? Dan kun je opgelucht ademhalen.
Weet je niet zeker of het in orde is? Lees dan nog even verder voor mijn tips en trics:
6. Check of je website mobiel proof is
De meest simpele manier is om je website via verschillende types smartphones en tablets te bezoeken en in kaart te brengen:
- Hoe snel worden de pagina’s geladen? (hoe sneller, hoe beter)
- Worden afbeeldingen goed weergegeven?
- Is het voor een bezoeker duidelijk hoe je kunt navigeren op je website?
- Worden knoppen goed en duidelijk weergegeven?
- Is alles goed te lezen als je de website via smartphones bezoekt?
Tip: Heeft je website een responsive design? Dan kun je dit ook checken door de tablet weergave en mobiele weergave van een pagina te bekijken.
Ben je handig met computers?
Dan zijn deze twee tools aan aanrader om de smartphone vriendelijkheid van je site in de gaten te houden en te verbeteren:
- Test op Google Search console met de URL inspection tool of je belangrijkste pagina’s na 5 juli (nog) worden geïndexeerd.
- Installeer Lighthouse. Deze open source tool geeft je tips op het gebied van toegankelijkheid, SEO en prestaties.

Hulp nodig bij het verbeteren van je website?
Als WordPress website designer en SEO spcialist help ik je graag om jouw website mobielproof, up-to-date en (weer) werkend te maken.
Lees hier meer over hoe ik je kan helpen met het verbeteren van je WordPress website.