15x Goede onderwerpen voor Zakelijke Blogs!

15 onderwerpen zakelijke blogs

Wil je een blog schrijven om nieuwe lezers (en klanten) naar je website te trekken, maar heb je geen idee waarover je moet gaan schrijven? In dit blog geef ik je 15 inspirerende onderwerpen om jouw nieuwste zakelijke blogs. Zo kun je weer met bakken vol inspiratie aan de slag om jouw nieuwste blog te schrijven!

1. Beantwoord die veelgestelde vraag 🤷‍♀️

Welke vraag krijg je regelmatig van je klanten en lezers via social media, per mail of zelfs op straat?

Dit is hoogstwaarschijnlijk ook een vraag die bij je lezer en potentiële klant speelt als ze je website lezen of overwegen om klant bij je te worden.

Een ideaal onderwerp voor jouw zakelijke blog dus! 😉

15x Goede onderwerpen voor Zakelijke Blogs!

2. Praktische tips van de expert 👩‍🎓

Geef in je zakelijke blogs handige tips waar je lezers en potentiële klanten ook écht iets aan hebben.

Zorg dat het duidelijk te maken heeft met je vakgebied.

Bekijk hier een paar voorbeelden van zakelijke blogs met deze onderwerpen:

En ja, dit blog over 15x Goede onderwerpen voor jouw zakelijke blog! is inderdaad ook een voorbeeld van zo’n blog vol praktische tips van een expert.

Ik ben ten slotte een blogger, online tekstschrijver en geef SEO website advies. Dus ik weet waar ik het over heb. 😉

3. Mijn werkdag van uur tot uur ⌚

Tijdens het lezen van dit inspirerende blog leert jouw lezer je beter kennen en je geeft meteen inzicht in hoe jij je werk doet.

En hoe jij dit anders dan anderen doet. 😉

Je kunt dit inspirerende blog onderwerp ook gebruiken om een opdracht van uur tot uur te bespreken of een coach wandeling natuurlijk.

Maak je foto’s voor je werk? Dan is het een prima uitgangspunt om een fotoblog te maken, waarin je direct een beetje van je portfolio kunt laten zien.

4. Interview je klant of lezer 👩🏽‍🤝‍👩🏻

Interviews zijn een ideale manier om je blog te vullen.

Plaats bijvoorbeeld elke maand een interview met een klant waar jij mee hebt gewerkt of verzin een rubriek, waarbij je elke maand een lezer aan het woord laat.

Bedenk vooraf waarover hen wil interviewen (uiteraard moet het met je werk te maken hebben), stel vragen op en vraag mensen of je ze mag interviewen.

Je kunt gewoon een vragenlijst laten invullen in Word of Google Forms. Dat is vaak het makkelijkst.

Geef je lezer/klant de mogelijkheid om ook iets vertellen over zijn eigen bedrijf, onderneming of initiatief.

Enne… vraag je lezer/klant om dit interview vervolgens ook te delen op zijn/haar bedrijf.

Op deze manier leest je ideale lezer de ervaring van anderen, hoef jij niet heel veel tijd aan een nieuw blog te spenderen en is het voor de geïnterviewde leuk om zijn of haar verhaal te doen.

Bekijk hier een paar voorbeelden van zakelijke blogs met deze onderwerpen:

5. Belangrijkste spullen, apps en programma’s 👍

Benoem je favorietjes in één blog of schrijf een reeks blogs met elke maand een nieuwe tip voor je lezers.
 
Denk bijvoorbeeld aan:
 
  • Wat voor abonnementen heb je?
  • Welke websites inspireren je?
  • Welke spullen gebruik je tijdens je werk?
  • Wat voor podcasts vind je inspirerend?
  • Welke apps zijn ideaal voor jouw lezer?

Je kunt je favorietjes stuk voor stuk delen met je lezer, zoals deze zakelijke blogs:

15x Goede onderwerpen voor Zakelijke Blogs!

Heb je veel inspiratie? Dan kun je ook een lijstje met tips opstellen.

Bekijk deze zakelijke blogs met dit onderwerp als voorbeeld:

Een mooi blog om te delen met je bestaande klanten via social media en je nieuwsbrief.

6. Mijn persoonlijke top 10 😍

Deel je favoriete boeken, social media profielen, bloggers, restaurants of evenementen waar je het afgelopen jaar bent geweest. Of kies voor tips in de regio waar jij en je ideale klanten zich bevinden.

Denk bijvoorbeeld ook eens aan:

7. Schrijf over de grootste misvattingen in jouw vakgebied

Is er een misverstand dat regelmatig voorkomt binnen jouw vakgebied of bij jouw bedrijf specifiek?

Wijd er een blog aan en vertel hoe het wel zit.

8. Vertel hoe jouw bedrijf zich heeft ontwikkeld 🏬

Een ideaal onderwerp voor zakelijke blogs tijdens een jubileum of aan het einde van het jaar!

Kijk terug op het afgelopen jaar of op de gehele periode dat je bedrijf bestaat.

  • Wat heb je inmiddels geleerd?
  • Wat is er veranderd?
  • En wat is juist precies hetzelfde gebleven?

Geef een kijkje achter de schermen, laat zien wat je hebt gedaan en vergeet niet om je diensten/producten gaandeweg in de spotlight te zetten.

9. Schrijf een checklist ✅

Help je ideale lezer door een kant-en-klare checklist aan te leveren.

15x Goede onderwerpen voor Zakelijke Blogs!

Een paar voorbeelden van zakelijke blogs met dit onderwerp:

Niet alleen makkelijk voor jou om te schrijven, maar ook heel nuttig voor jouw lezer.

10. Schrijf een stappenplan 🚶‍♀️

Help je lezer en beschrijf stap voor stap hoe hij iets kan bereiken, want ja: jouw ideale lezer zoekt hierop in Google en Pinterest.

Lees deze blogs om een beeld te krijgen van deze zakelijke blog onderwerpen in de praktijk:

11. Haak in op een themadag of feestdag 🎉

Jaarlijks komen dezelfde dagen weer terug. Van de bekende kerstdagen en de zomervakantie, maar ook ook onbekendere dagen.

Denk bijvoorbeeld eens aan de dag van de kat of de dag van de minibieb.

Op de website Fijne Dag van vind je een kalender met alle themadagen van het jaar. Er is vast wel een dag waar je direct van gaat kwispelen. 

En handig: dit blog kun je elk jaar bijschaven en opnieuw delen met je lezers!

Voorbeelden van zakelijke blogs die inhaken op een themadag:

12. Je bedrijf, product of jij zelf in 5 woorden 5️⃣

Gebruik vijf woorden om jezelf, je product of bedrijf te beschrijven. Bijvoorbeeld:

  • Hoe zou je jezelf omschrijven in slechts vijf woorden?
  • Wat zijn de 5 belangrijkste waarden van mijn bedrijf?
  • Wat zijn de 5 grootste voordelen van een mindfulness wandeling?

Gebruik die 5 woorden als koptekst 2 en als inspiratie voor het schrijven van je blog.

13. Hier werk ik! 👩‍💻

Laat zien hoe jouw werkplek eruit ziet, want ja, mensen vinden het nou eenmaal leuk om te zien waar alles gebeurt.

15x Goede onderwerpen voor Zakelijke Blogs!

14. Even uitleggen: terminologie 💬

Elke bedrijfstak heeft bepaalde vaktermen die niet iedereen weet. Zo heb je bijvoorbeeld in de online schrijverswereld de termen SEO, Call to Action en Widget.

Ken jij ze allemaal al?

Licht bijvoorbeeld elke maand eens een vakterm uit. Vertel wat het betekent, waarom het belangrijk is en hoe jij dit in jouw werk toepast.

Maak hier een reeks van en maak een categorie aan, zodat mensen al die vaktermen makkelijk bij elkaar kunnen vinden.

Voorbeelden van zakelijke blogs die vaktermen uitleggen:

15. Los het probleem op 💡

Als je jouw ideale lezer helder in kaart hebt, weet je precies waar jouw lezer tegenaan loopt. Toch?

Schrijf er een blog over:

  • Tegen welke probleem loopt je klanten aan?
  • Wat zijn jouw ervaringen?
  • Wat zijn jouw tips?
  • En hoe kunnen ze vervolgens jouw hulp inschakelen of product kopen?

Voorbeelden van probleem oplossende blog:

  • Hoofdroos: wat is het en hoe te behandelen? 
  • Mijn kind wil niet slapen: 9 tips voor een betere nachtrust 
  • Spint op je plant: hoe bestrijd je spintmijt? 

😉 Even een check of je mijn tips goed gelezen hebt: had jij al door dat dit blog is zowel een probleemoplossend blog is als een blog met tips is? 

Ja? Top bezig! 😃👍

Foto van Geschreven door Cynthia Lukassen
Geschreven door Cynthia Lukassen

Als tekstschrijver, SEO specialist en website bouwer help ik sociale en creatieve ondernemers om de aandacht te krijgen die ze verdienen.

Zo zie ik het: jouw website is de verbinding tussen jou en jouw ideale klant. Door met oprechte interesse voor je lezer te schrijven (en wat handigheidjes te gebruiken die met SEO te maken hebben) kun jij de leuke klanten en lezers die je op het oog hebt ook echt bereiken. 🧲

Ook samen werken aan je website?

👩🏻‍💻Klik en ontdek hoe ik je kan helpen
nieuwsbrief2 pop up

🙈 Oh nee! Een pop-up!

Geen zorgen, ik heb alleen een korte vraag aan je. 😉

Wil je – net als 100 andere sociale ondernemers – gratis mijn ✉️ maandelijkse updates

over website tips en sociale initiatieven ontvangen?

Meld je dan snel hieronder aan (en lees daarna snel weer verder 😉)

En nee, ik zal je verder niet spammen of in een salestunnel gooien. Daar houd ik zelf namelijk ook niet van.