Stappenplan: Een Écht Haalbaar Contentplan in 9 Stappen! 🦸‍♂️

Stappenplan Een Écht Haalbaar Contentplan in 9 Stappen!

Een contentplan is een duidelijk plan voor je online teksten voor het komende kwartaal. Door hier goed over na te denken, werk je structureel aan de online zichtbaarheid van jouw website en bedrijf. Bovendien geeft het je rust en overzicht in je toch al zo drukke planning als ondernemer. Hoe je zo’n planning maakt? In dit blog neem ik stap voor stap mee: leer in 9 simpele stappen een haalbaar contentplan maken voor je eigen website!

In dit artikel doorloop je de volgende stappen voor het maken van een contentplan:

  1. Bepaal je doel(en) 🎯
  2. Wie is je ideale lezer? 😍
  3. Wat is het thema van je content plan? 💚
  4. Zoekwoorden bepalen 🔎
  5. Wat heb je al aan content? 📚
  6. Welke content ga je schrijven? 📝
  7. Stel prioriteiten en grenzen 🙋‍♂️
  8. Je haalbare content planning inplannen 📅
  9. Vier je succes 🎁

1. Bepaal je doel(en) 🎯

Voordat je begint met wat je gaat doen, is het verstandig om stil te staan bij wat je wil bereiken?

Wat is je achterliggende gedachte, waardoor je wil gaan schrijven op je website?

Probeer je doel zo concreet (SMART) mogelijk te formulieren, bijvoorbeeld:

  • x aantal blogs per maand
  • x aantal landingspagina’s per maand
  • gewenst aantal bezoekers per maand
Stappenplan: Een Écht Haalbaar Contentplan in 9 Stappen! 🦸‍♂️
  • x aantal blogs aan het eind van het jaar
  • x aantal content clusters aan het eind van het jaar
  • x aantal leden voor mijn nieuwsbrief
  • x aantal verkopen via mijn website dit kwartaal

Dit is ook erg handig voor stap 9 in dit stappenplan. Daarover lees je later meer. 😉

2. Wie is je ideale lezer? 😍

Om een écht goede online teksten te kunnen schrijven, is het belangrijk om te weten voor wie je schrijft.

Wanneer je de training ‘Écht goede online teksten schrijven’ bij mij hebt gevolgd of een website advies van mij hebt gehad, heb je hier al uitvoerig over nagedacht en kun je me vast direct een antwoord geven. 😉

Stappenplan: Een Écht Haalbaar Contentplan in 9 Stappen! 🦸‍♂️

Heb je jouw ideale lezer nog niet in kaart gebracht?

Dan helpen de volgende vragen je wellicht al iets op weg:

  • Wie wil je bereiken?
  • Wat zijn zijn of haar problemen?
  • Wat zijn de wensen van je ideale lezer?

Overigens hoef je niet één ideale lezer te formuleren. Je kunt er ook meerdere hebben. Dit is afhankelijk van de diensten en producten die je aanbied. Probeer het aantal ideale lezers bij voorkeur terug te brengen naar maximaal drie doelgroepen.

3. Wat is het thema van je content plan? 💚

Bekijk naar aanleiding van je ideale lezer en je gestelde doelen wat een passend thema voor je content plan kan zijn.

  • Zo kun je ervoor kiezen om de focus tijdens deze periode te leggen op een bepaald product, evenement of dienst dat je in de spotlight wil zetten.
  • Of je gaat voor blogs en landingspagina’s in een bepaald thema die voor jouw ideale lezer belangrijk zijn, zoals duurzaam wonen, minder stress ervaren of jezelf als zzp’er op de kaart zetten.

Zodra je een hoofdthema hebt gekozen voor je content plan, stel je meerdere subthema’s op die straks samen een cluster kunnen vormen. En elkaar dus versterken.

Stappenplan: Een Écht Haalbaar Contentplan in 9 Stappen! 🦸‍♂️
Kruip in de hoofd van je ideale lezer: wat houdt hem of haar bezig?

Voorbeeld van hoofdthema en subthema’s voor je contentplan:

Hoofdthema: Duurzaam wonen

Subthema’s:

  • Wat is duurzaamheid?
  • Wat betekenen duurzame labels en logo’s?
  • Duurzame spullen per kamer in je huis
  • Tweedehands producten kopen
  • Tweedekans spullen kopen
  • Betaalbare, duurzame keuzes in huis
  • Wat zijn duurzame materialen?

Heb je meerdere ideale lezers?

Dan kun je dit voor elke ideale lezer doen. Je kunt deze hoofdthema’s in elkaar voegen bij het maken van je contentplan.

Maar je kunt er ook voor kiezen om elk kwartaal te switchen naar een nieuw hoofdthema. Dit is meestal het handigst qua focus en overzicht.

4. Zoekwoorden bepalen 🔎

Zodra het thema en de subthema’s duidelijk zijn, kijk je hoe je Google in kan zetten om hoger in de zoekresultaten te scoren. Tijd voor een zoekwoordenonderzoek dus.

Begin altijd met een brainstorm waarbij je een lijst opstelt met alle zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden, passend bij je gekozen thema en sub-thema’s.

Daarna doe je een online zoekwoorden onderzoek. Dit kan op talloze manieren. maar wil je dit zelf doen. Dan zijn dit twee makkelijke manieren om een simpel zoekwoordenonderzoek te doen:

  • Gebruik de website ‘Answer the public’: Je krijgt o.a. inzicht in veelgestelde vragen en zoekwoorden rondom je thema.
  • Bekijk het blokje gerelateerde zoekopdrachten in Google: typ je verzonnen zoekwoord in en kijk welke suggesties Google je geeft

Schrijf al je gevonden zoekwoorden op in een lijst, bijvoorbeeld in Excel.

Stappenplan: Een Écht Haalbaar Contentplan in 9 Stappen! 🦸‍♂️

Aandachtspunten voor je zoekwoordenonderzoek

Hoe algemener de zoekwoorden, hoe meer er op wordt gezocht. Maar ook hoe meer je moet concurreren met grote bedrijven met een groot PR budget die speciaal SEO landingspagina’s laten schrijven door SEO specialisten. Heb je een kleiner budget of ben je zzp’er? Zoek dan naar relevante zoekwoorden die specifieker zijn, maar wel echt bij je ideale klant horen.

5. Wat heb je al aan content? 📚

Als je beter wilt scoren, zul je eerst op de hoogte moeten zijn van je huidige positie.

Want niets is zo zonde van je tijd als compleet nieuwe teksten schrijven, terwijl je met veel minder tijd misschien wel hetzelfde (of een nog beter) resultaat kan bereiken.

Bekijk je huidige positie in Google zoekresultaten

Pak Google Search Console erbij en vul je zoekwoorden in.

  • Scoor je al binnen de top 10? Dan is het vaak niet eens nodig om nieuwe content te maken, maar kun je je bestaande online tekst beter optimaliseren totdat je in de Top 3 terecht komt. Noteer je huidige positie in je excelbestand en zet de link naar je bestaande tekst in je excel bestand.
  • Scoor je momenteel buiten de top 10? Noteer je huidige score in je excelbestand met zoekwoorden. Hiervoor kun je beter een nieuwe blog of landingspagina schrijven.

6. Welke content ga je schrijven? 📝

Nu je weet voor wie je schrijft, op welk thema je je wil richten en welke zoekwoorden daarbij passen, is het tijd voor de volgende stap.

Welk soort online tekst zet je in?

Oftewel:

  • In welke oriëntatiefase zit je ideale lezer, wanneer hij het gewenste zoekwoord intypt? Past hier een blog of SEO landingspagina bij? Gebruik hiervoor eventueel het REAN model.
  • Hoeveel online teksten zou je dit kwartaal willen schrijven als je alle tijd hebt?
  • Van welke subthema’s en zoekwoorden ga jij als schrijver direct kwispelen? Welke ideeën voor blog onderwerpen schieten je direct te binnen?

Doen: Schrijf op welke blogs en landingspagina’s je wil schrijven als je alle tijd zou hebben. En schat in hoeveel tijd dit gaat kosten per online tekst.

Stappenplan: Een Écht Haalbaar Contentplan in 9 Stappen! 🦸‍♂️

Aandachtspunt: Hoe ga je de tekst online boosten?

Niet alleen je tekst schrijven, maar ook het promoten ervan kost tijd:

Denk hierbij aan:

  • berichten plaatsen op social media, zoals Facebook, Instagram en LinkedIn
  • de url (opnieuw) aanmelden bij Google Search Console
  • promoten in je nieuwsbrief
  • delen via persberichten, reviews en blogs van externe partijen
  • betaald adverteren, zoals zoekwoordadvertenties in Google, gepromote social media berichten en betaalde samenwerkingen met bloggers en influencers

Doen: Bepaal welke online teksten je wil boosten, hoe je dit gaat doen en hoeveel tijd dit gaat kosten. Voeg dit toe aan je overzicht met blogs en landingspagina’s om te voorkomen dat je tijdens het uitvoeren van je contentplan in tijdsnood komt.

7. Stel prioriteiten en grenzen 🙋‍♂️

Nu heb je een overzicht met blogs, SEO landingspagina’s en boosters die je in een ideale wereld zou willen maken als je alle tijd van de wereld zou hebben.

Maar hoogst waarschijnlijk bestaat jouw leven niet alleen uit het schrijven online content. Dus gaan we schrappen om de belangrijkste zaken over te houden.

Beantwoord de volgende vragen:

  • Hoeveel tijd heb je per week beschikbaar om online content te schrijven? En hoeveel is dat in totaal voor het hele kwartaal? Op basis van die tijd: hoeveel online teksten kun je in totaal schrijven?
  • Welke online teksten en zoekwoorden zijn het belangrijkst voor je thema? Houd deze in je plan.
  • Welke blogs of SEO landingspagina’s vallen eigenlijk een beetje buiten de boot of passen niet helemaal in je thema? Schrap deze uit je huidige contentplan en bewaar het idee eventueel voor een volgend kwartaal.
Je hoeft het niet allemaal alleen te doen: Vraag je ook hulp?
  • Waar kijk je tegenop? Bij welke zoekwoorden, blogs en SEO landingspagina’s werd je al moe bij de gedachte? Schrap deze uit je lijst. Of overweeg het schrijven van deze tekst uit te besteden aan een online tekstschrijver. Het kost hen veel minder tijd én moeite dan jou. Plus de tekst is waarschijnlijk nog kwalitatief sterker ook. Dat scheelt je tijd en uiteindelijk ook geld.
  • Waar ging je van kwispelen? Bij het bedenken van welke blogs / SEO landingspagina’s werd je direct enthousiast om te gaan schrijven? Houd deze in je lijst en plan deze bij stap als eerste in.

Breng je lijst op deze manier terug naar het haalbare aantal online teksten dat je zelf kunt schrijven.

Andere zoekwoorden, ideeën en subthema’s kun je noteren op een lijstje die je wellicht later kunt gebruiken voor een ander content plan.

Let op: als je beter wil scoren op bepaalde zoekwoorden gaat het niet om zoveel mogelijk content, maar zo goed mogelijke content.

Dus schrijf liever één blog waar je echt aandacht aan hebt besteed en die op alle fronten goed in elkaar zit (je gaat er zelf van kwispelen, je lezer heeft er echt wat aan en het is SEO proof) dan 5 blogs die je snel een beetje afraffelt.

8. Je haalbare content planning inplannen 📅

Nu je weet waar je prioriteiten liggen, is het tijd om een écht te planning te pakken.

Ik schrijf deze zelf altijd op in mijn Structuurjunkie planner, maar je kunt ook een Google agenda, zakelijke planner of excel sheet gebruiken.

Stappenplan: Een Écht Haalbaar Contentplan in 9 Stappen! 🦸‍♂️

Vul in:

  • Wanneer wil je welke tekst online hebben staan?
  • Deel het schrijven van deze tekst op in subtaken. Denk aan:
    • Wat moet je allemaal doen om je content online te zetten? Wanneer ga je dit uitvoeren?
    • Wat moet je allemaal doen nadat je content online staat? Wanneer ga je dit uitvoeren?
  • Welke bestaande teksten wil je optimaliseren? Wanneer ga je dit doen?

Tip: Zorg elke maand voor een paar uur speling in je planning, om tijdverlies door ziekte of andere calamiteiten op te kunnen vangen.

9. Vier je succes 🎁

Een contentstrategie opstellen is een mooi begin, maar een content strategie uitvoeren is pas echt een prestatie.

Voor mij werkt het altijd erg goed om mijn successen te vieren.

Om niet alleen stil te staan bij wat ik allemaal nog moet doen, maar ook om stil te staan bij wat ik heb bereikt en voor mekaar gebokst heb.

Dat geeft voldoening en nieuwe energie om aan het einde van het kwartaal weer een nieuwe contentstrategie te bedenken!

Stappenplan: Een Écht Haalbaar Contentplan in 9 Stappen! 🦸‍♂️

Daarom zorg ik altijd dat ik een beloning voor mezelf in petto heb als ik mijn gewenste doel heb bereikt.

Bijvoorbeeld:

  • Als ik 12 blogs heb geschreven in een kwartaal, dan geef ik mezelf een vrije dag om in m’n ééntje naar een museum te gaan.
  • Wanneer ik binnen de top 3 scoor op het zoekwoord ‘content plan maken’ beloon ik mezelf met een heerlijk, nieuw bordspel
  • Als ik dit kwartaal 6 oude landingspagina’s geoptimaliseerd heb, ga ik dat ene boek bestellen die ik al zo lang wil lezen.

Waar wordt jij helemaal blij van?

Hopelijk ben je ontzettend geholpen in jouw zoektocht om structureel te werken aan je online zichtbaarheid.

Foto van Geschreven door Cynthia Lukassen
Geschreven door Cynthia Lukassen

Als tekstschrijver, SEO specialist en website bouwer help ik sociale en creatieve ondernemers om de aandacht te krijgen die ze verdienen.

Zo zie ik het: jouw website is de verbinding tussen jou en jouw ideale klant. Door met oprechte interesse voor je lezer te schrijven (en wat handigheidjes te gebruiken die met SEO te maken hebben) kun jij de leuke klanten en lezers die je op het oog hebt ook echt bereiken. 🧲

Ook samen werken aan je website?

👩🏻‍💻Klik en ontdek hoe ik je kan helpen
nieuwsbrief2 pop up

🙈 Oh nee! Een pop-up!

Geen zorgen, ik heb alleen een korte vraag aan je. 😉

Wil je – net als 100 andere sociale ondernemers – gratis mijn ✉️ maandelijkse updates

over website tips en sociale initiatieven ontvangen?

Meld je dan snel hieronder aan (en lees daarna snel weer verder 😉)

En nee, ik zal je verder niet spammen of in een salestunnel gooien. Daar houd ik zelf namelijk ook niet van.