Joepie! Je hebt van mij het werkblad ‘Jouw ideale lezer’ ontvangen en nu sta je op het punt om deze in te vullen. Maar wat is nu eigenlijk de bedoeling? Geen nood! Met deze uitleg geef ik je antwoord op je vragen en help ik je om jouw ideale lezer te boetseren!

In dit stukje tekst vertel ik je:

  1. Waarom een ideale lezer bepalen?
  2. Hoe bepaal ik de ideale lezer(s) voor mijn website?
  3. Hoeveel ideale lezers kan ik invullen?
  4. Hoe vul ik jou werkblad in, Cynthia?
ideale lezer bepalen voor je website

1. Waarom een ideale lezer bepalen?

Een ideale lezer (ook wel persona, ideale klant of klantpersona genoemd) is een fictief persoon die de doelgroep van jouw bedrijf of organisatie symboliseert.

Door de tijd te nemen om je ideale lezer te beschrijven, verdiep je je écht in je doelgroep.

Dit is iets waar veel ondernemers met een eigen website steken laten liggen. En daardoor ook op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, logica en online vindbaarheid (SEO) van hun website.

Hoe beter je website aansluit bij je doelgroep, hoe meer je website op kan leveren. 

Aan bezoekers, volgers en klanten.

Neem daarom je ideale lezer(s) altijd in gedachte bij het vormgeven van je website en het schrijven van je teksten.

Tenminste, als je je doelgroep ook echt wil bereiken en helpen via je website. 😉

persona maken voor website

2. Hoe bepaal ik de ideale lezer(s) voor mijn website?

Je ideale lezer is de persoon die jij wilt bereiken met je website.

Wat kan je op weg helpen?

  • Neem een duik in je bestaande klantenbestand.  Welke overeenkomsten vallen je op?
  • Of duik in je eigen wensenlijstje. Voor wie ga jij het allerliefst aan de slag?

🧔🏻 Voorbeeld 1: Ideale lezers van projectleider Marco

Marco werkt voor een organisatie die de coördinatie verzorgt voor vrijwilligers die vluchtelingen helpen m.b.v. taallessen.

Zijn organisatie wil via de website het liefst bereiken:

  • Nieuwe vrijwilligers die taalles willen geven
  • Mensen die vluchtelingen begeleiden en hun cliënt willen opgeven voor taallessen
  • Nieuwe donateurs die graag een lokaal goed doel willen ondersteunen.

👩🏾 Voorbeeld 2: Ideale lezers van yogalerares Saskia

Saskia geeft yogales aan vrouwen in Wageningen. Ze duikt in haar bestaande klantenbestand en komt tot de conclusie dat ze het liefst les geeft aan:

  • Moeders uit Wageningen met jonge kinderen die tijd voor zichzelf zoeken
  • Vrouwen uit Wageningen die met pensioen zijn en willen blijven bewegen
ideale lezer bepalen voor je website
Dit is de dienst van yogalerares Saskia
ideale lezer bepalen voor je website
Maar deze vrouw is haar doelgroep: haar ideale lezer dus

3. Hoeveel ideale lezers kan ik invullen?

Maximaal 3.

Belangrijk om te weten: De ideale klant vertegenwoordigt je doelgroep. Het houdt niet in dat je geen andere mensen kunt bereiken met je website, maar die zijn bijvangst. Mooi meegenomen.

4. Hoe vul ik jouw werkblad in, Cynthia?

Heb je bovenstaande informatie doorgelezen?

Mooi! Neem dan nu één ideale lezer in gedachte.

Vul eerst in:

1. 🆘 Problemen / behoeftes / wensen van je ideale lezer

Waar loopt je ideale lezer tegenaan? Waar heeft hij/zij jouw hulp bij nodig?

2. ⁉ Welke vragen heeft jouw lezer?

Welke informatie heeft jouw ideale lezer nodig?

Extra tip: denk ook aan veel gestelde vragen van je klanten per e-mail en telefoon. Deze veelvoorkomende vragen zijn vaak een teken dat deze informatie niet (voldoende) beschreven wordt op je website. Of niet te vinden is. Je kunt er ook vanuit gaan dat er dan ook potentiële klanten afhaken door het gebrek aan deze informatie.

3. 📧🛒☎ Wat is gewenst gedrag? 

Wat wil je dat jouw ideale lezer doet als hij/zij op jouw website komt?
Contact opnemen? Inschrijven? Iets kopen? Bellen?

En als hij/zij nog twijfelt: wat is dan een tweede optie?

Heb je een nieuwsbrief, e-maillijst of social media account waar hij/zij vrijblijvend op de hoogte kan blijven bijvoorbeeld?

4. 🙋🏻‍♀️🙋🏿‍♂️Wat spreekt jouw lezer aan?

Aan welke informatie heeft je lezer behoefte als hij/zij door je website scrolt?

Waar gaat hij/zij op ‘aan’?

5. 👨🏻‍🦰👶🏻👸🏻👳🏽‍♂️👴🏾👱🏻‍♀️Vul als laatste pas de andere gegevens van je ideale lezer aan

Onthoud: je geeft vorm aan de vertegenwoordiger van je doelgroep.

Dusse… Het is heus niet zo dat als je hier ‘Ada Jansen’ van 39 jaar uit Ede invult. Dat Marionne Bakker van 54 uit Veenendaal niet meer welkom is op je website natuurlijk. 😉

Deze gegevens, de naam en  de foto zijn dus symbolisch. Probeer er geen persiflage van te maken, maar een mens dat echt zou kunnen bestaan.

Een duidelijke, ideale lezer maakt het bouwen aan een gebruiksvriendelijke, effectieve en goed vindbare website een stuk makkelijker!

Vragen?

Hopelijk is het zo helemaal duidelijk wat een ideale lezer is en kun je het werkblad moeiteloos invullen.  

Gelukt? Ik zie ze graag tegemoet!

Loop je ergens tegenaan? Of heb je toch nog vragen?

Geen probleem! Stuur me een mailtje of een berichtje via WhatsApp

Wellicht vind je dit ook interessant:

Hulp nodig met je website?

Yes! Ik ben op zoek naar…

Elke maand website tips? 🎁

Schrijf je in en ik stuur je elke maand een inspirerende mail met:

  • de nieuwste schrijftips✍
  • slimme ondernemers tips 💪
  • en een handige inhaakkalender voor de komende maand! 📅
nieuwsbrief2 pop up

Op de hoogte blijven?

Elke maand stuur ik een mail met:

 

  • Handige tips voor je online zichtbaarheid en website 💻
  • Een kijkje achter de schermen ✒️
  • Duurzame, creatieve en sociale initiatieven om te volgen 💚

 

📬Ook ontvangen? Meld je hier aan: