Wil je meer bezoekers op je website via Google? Vaak krijg je snel het advies: begin met SEO. Maar ja, wat is SEO eigenlijk? In dit SEO voor dummies blog vertel ik je in Jip en Janneke taal wat je écht moet weten, voordat je met SEO aan de slag gaat.
Als professioneel blogger en online tekstschrijver voor bedrijven is SEO onderdeel van mijn dagelijkse werkzaamheden.
Een groot misverstand is dat je bij SEO optimalisatie schrijft voor zoekmachines, zoals Google. Als je dat gaat doen, ga je zeker de mist in.
Maar hoe moet het dan wel?
In dit blog leg ik je in Jip en Janneke taal uit wat je zeker moet weten, voordat je aan de slag gaat met SEO.
In dit SEO voor dummies blog lees je
- Wat is SEO?
- Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
- Wat wil Google bereiken?
- Waarom wil Google de beste zoekresultaten?
- Essentieel om te begrijpen over Google, voordat je met SEO begint
- Hoe schrijf je voor Google?
- Essentieel om te begrijpen over jouw website, voordat je met SEO begint
- Kun je SEO zelf doen of beter uitbesteden?
1. Wat is SEO?
SEO is een afkorting en staat letterlijk voor Search Engine Optimalisation.
In het Nederlands betekent dit zoekmachine optimalisatie.
Oftewel: het verbeteren van je website, zodat je hoger scoort in in de zoekresultaten van zoekmachines.
Met als doel: meer organische bezoekers naar je website te trekken.
(Denk je: huh? Organisch? Wat bedoel je? Geen zorgen, dat leg ik je in het volgende kopje uit! 😉👇)
2. Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Er zijn grote verschillen tussen SEO en SEA:
- SEO staat (zoals je net gelezen hebt) voor het optimaliseren van je website, zodat je nieuwe organische bezoekers naar je website trekt.
- SEA staat letterlijk voor Search Engine Advertising. Oftewel: adverteren voor je website via zoekmachines.
Met SEA betaal je als bedrijf geld aan de zoekmachine om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen.
Bij Google gaat dit meestal via Google Ads (voorheen heette dit AdWords).
Verderop in dit blog laat ik je zien hoe je SEA en SEO resultaten kunt herkennen bij de zoekresultaten in Google.
Aangezien Google veruit het meest gebruikt wordt (meer dan 90% van de gebruikers zoekt via deze zoekmachine), zoomen we in dit blog verder in op de werkwijze en doelen van Google.
Want: wanneer je wilt beginnen aan SEO is deze informatie essentieel om de juiste keuzes te maken in het verbeteren van je website.
3. Wat wil Google bereiken?
Google heeft één belangrijk doel:
Zij willen hun gebruikers zo snel mogelijk de beste antwoorden op hun vragen geven.
De reden daarachter is supersimpel: Google wil dat jij als gebruiker tevreden bent.
Want wat doe je als het te lang duurt om een goed antwoord te krijgen? Of als je helemaal geen goed antwoord krijgt?
Juist ja. Dan klik je weg. Of gebruik je de zoekmachine helemaal niet meer.
Google als goeroe
Google heeft dus als doel om jouw beste te vriend te zijn in de bomvolle wereld van het internet. Je goeroe zelfs. Met alle antwoorden op jouw vragen.
Om dat voor jou te kunnen zijn, laat Google non-stop zoekrobotjes online pagina’s bezoeken, in kaart brengen en ordenen.
Dit doen zij volgens een algoritme.
Dit is een ellenlange lijst met opdrachten waar zoekrobots op moeten letten tijdens het uitvoeren van deze taken.
Deze opdrachten worden regelmatig aangevuld en bijgewerkt.
Update van algoritme n.a.v. ChatGPT
Zo heeft de laatste ontwikkeling rondom ChatGPT als gevolg dat het algoritme weer aangepast is.
De zoekrobots hebben als opdracht om zo goed mogelijk te achterhalen of de tekst door een mens of door ChatGPT is geschreven.
Want in dat laatste geval is de tekst namelijk gekopieerd en dus niet uniek. En hoogst waarschijnlijk minder waardevol als antwoord voor de klant.
De kans is daardoor groot dat je met het gebruik van ChatGPT sinds het nieuwe algoritme lager scoort in de zoekresultaten.
Google als filantropische instelling
Dit doet Google dus allemaal om jou als gebruiker te helpen om zo snel mogelijk het juiste antwoord op je vraag te geven.
Helemaal gratis en voor niets.
Wat aardig. Toch?
Maar voordat je denkt dat Google een geweldige, filantropische instelling is.
Think again.
Er zit wel degelijk een flink verdienmodel achter deze gratis dienst.
4. Waarom wil Google de beste zoekresultaten?
In 2023 verdiende Google namelijk ruim 77% van hun inkomsten via hun zoekmachines. Dat is ruim 23.785 miljard dollar!
Hoe zij dat geld verdienen?
Maandelijks maken ruim 400 miljoen mensen gebruik van Google. Dat zijn 400 miljoen gratis gebruikers die iets zoeken op het internet.
Een nieuwe jurk, een tekstschrijver in Ede, wat het weer morgen wordt. hoe het zit met de blessure van Brian Brobbey, vacatures in Gelderland of een nieuw escape room spel voor thuis.
Verzin het maar en mensen zoeken het op in Google!
Jij toch ook?
Doordat Google zulke goede resultaten geeft, kunnen zij ook iets anders aanbieden: advertentieruimte die ook écht bekeken wordt.
Weet je nog? We hebben het nu dus over SEA. 😉
Wanneer een bedrijf graag gevonden wil worden via zoekmachines kunnen ze dus:
- investeren in een knettergoede website
- of gewoon een plekkie bovenaan de zoekresultaten kopen
Voorbeeld: SEA en SEO in de praktijk
In dit voorbeeld heb ik gezocht op ‘escape room spellen voor thuis’
Google gaf aan dat hij ongeveer 251.000 websites voor mij gevonden heeft met dit onderwerp.
Toch zet hij maar 10 resultaten op de eerste pagina, namelijk:
- bedrijven die investeren in adverteren (SEA)
- en bedrijven die investeren in een knettergoede website voor hun klant (SEO)
Zo ziet SEA eruit in Google
Deze bedrijven betalen voor een plekje bovenaan de zoekresultaten.
Je herkent ze, doordat ze gemarkeerd staan als ‘gesponsord’.
Kijk maar:
Deze websites staan op de eerste pagina van de zoekresultaten, zo lang zij Google blijven betalen.
Zo ziet SEO eruit in Google
Onder de gesponsorde resultaten zie je de ‘gewone’ zoekresultaten van Google.
Oftewel: dit zijn de bedrijven die hebben geïnvesteerd in een goede, duidelijke website. SEO dus.
Kijk maar:
Zij betalen Google niet, maar worden door de zoekrobots aangemerkt als beste websites over escape room spellen voor thuis.
5. Essentieel om te begrijpen over Google, voordat je met SEO begint
- De klanten van Google zijn dus de bedrijven en organisaties die willen betalen voor aandacht via advertenties.
- Het product wat Google aanbiedt is de aandacht van ruim 400 miljoen gebruikers die gebruik maken van deze gratis dienst.
- En dat is de reden dat zij hun middel (de zoekmachine) zo goed mogelijk willen laten functioneren.
6. Hoe schrijf je voor Google?
Oke, nu weet je in grote lijnen het doel en het verdienmodel van Google is.
En dan nu weer de focus naar jouw eigen website. Hoe schrijf jij op jouw website voor Google?
Het antwoord is dus: niet.
Google is een middel om meer bezoekers te trekken naar je website. En niet je doelgroep.
Weet je nog?
Google zelf heeft als doel zijn gratis gebruikers zo snel mogelijk een zo goed mogelijk antwoord te geven.
Als je een vage pagina met wat AI gegenereerde teksten schrijft voor Google met wat zoekwoorden hier en daar.
Tja, dan ga je de plank dus compleet mis slaan.
Want:
- Google heeft niets aan een pagina waar zijn gebruiker niets aan heeft. Dan doet hij zijn werk niet goed en kan hij door jouw website een gratis gebruiker (oftewel: zijn te verkopen product) mislopen.
- Google houdt zijn gebruikers goed in de gaten. Vanaf het moment dat ze klikken naar jouw website, wordt ook geregistreerd hoe lang ze lezen, of ze verder klikken en welke pagina’s ze bekijken. Op basis van die informatie komt je website de volgende keer hoger of lager in de zoekresultaten terecht.
- Inhoudelijk zijn er vast andere websites die een beter antwoord geven op de vraag.
Wil je wel meer bezoekers via Google?
Zorg dan dat je goed begrijpt:
- Wie is mijn ideale klant?
- Wat wil hij/zij weten?
- En met welke zoektermen zoekt hij/zij hiernaar op Google?
Daarnaast zorg je met onder andere:
- een sterke titel,
- duidelijke koppen,
- alt-teksten,
- scanbaarheid van je tekst,
- een knettergoede introductie tekst
- en uitnodigende meta tekst
dat jouw website duidelijk is voor je klant en de zoekrobots die jouw teksten checken.
Maar vooral:
Zorg dat jouw tekst een toegevoegde waarde is voor je klant.
Én daardoor dus ook voor Google om jouw website hoger in zoekresultaten te zetten.
Gericht meer leren over jouw ideale klant en de SEO van jouw eigen website? Vraag een SEO advies aan of volg de incompany workshop SEO voor beginners.
6. Essentieel om te begrijpen over jouw website, voordat je met SEO begint
- Jouw klanten zijn de online bezoekers die jouw website teksten gaan lezen. En die jouw product gaan kopen/huren/gebruiken.
- Het product wat je aanbied zijn bijvoorbeeld escape room spellen, een blog abonnement, je coachtraject of <vul hier jouw product/dienst in>.
- En dat is de reden dat je jouw middel (je website) verbetert voor zoekmachines.
Want met een goede, SEO geoptimaliseerde website helpt Google je om dat deel van hun 400 miljoen gebruikers te bereiken die precies passen bij wat jij te bieden hebt.
7. Kun je SEO zelf doen of beter uitbesteden?
Veel ondernemers die net beginnen, maken zelf een website.
Maar ze hebben geen verstand van SEO.
Logisch, want jij hebt meer verstand van escape room spelletjes, vrijwilligers coördineren, lekkere soep maken of <vul hier maar in>.
Je bent geen website bouwer.
En dat hoeft ook niet.
Of je SEO zelf wilt doen of uitbesteden, ligt aan de tijd die erin wilt steken.
Wil je meer leren over SEO voor je website?
Als je voldoende tijd en interesse hebt in websites bouwen, begin dan zeker aan SEO.
Het levert je meer bezoekers op en je bespaart tegelijkertijd geld door minder afhankelijk te zijn van advertenties.
Dus lees je in, blijf op de hoogte van nieuwe algoritme updates, volg een SEO beginners workshop of vraag een concreet SEO advies voor je website aan, waarbij je een handig stappenplan ontvangt die je zelf direct uit kunt voeren.
En daarna: schrijf vooral veel zakelijke blogs, knettergoede website teksten en SEO landingspagina’s waarmee je je klant écht verder helpt.
SEO liever uitbesteden?
Net als je jouw belastingaangifte kan laten doen door een accountant, kun je het schrijven van écht goede SEO geoptimaliseerde website teksten uitbesteden aan een professionele online tekstschrijver.
Voordeel? Dan weet je ook meteen dat het écht goed gedaan wordt en het bespaart jou onnodig veel tijd.
Wil je meer organische bezoekers naar je website? Ik help je graag om de website teksten te schrijven die je nodig hebt.
Neem contact met me op of bekijk mijn diensten als freelance tekstschrijver en mijn blog abonnement voor bedrijven voor meer informatie.