Een echt goed geschreven blog is niet alleen nu leuk om te delen. Het zorgt ook in de toekomst voor een blijvende stroom bezoekers naar je website. Tenminste, als je het slim schrijft. Ongeacht of je blogt voor je bedrijf of je hobbyblog: deze 5 tips heb je nodig om een écht goed blog te schrijven. Ken jij ze al?
In dit blog lees je:
- Wat levert een goed blog je op?
- Hoe schrijf je een goed blog?
- Tip 1: Wie help je met je blog? En hoe?
- Tip 2: Voeg een Call To Action toe
- Tip 3: Hoe lang moet een blog minimaal zijn?
- Tip 4: Is je blog scanbaar?
- Tip 5: Belangrijke aandachtspunten voor afbeeldingen
Bloggen. Ik doe het al meer dan 8 jaar. Inmiddels weet ik duidelijk het verschil tussen je gedachten neerpennen op het web en het schrijven van een echt goed blog.
Door slim en bewust te bloggen, zorg ik al jaren voor een stroom aan bezoekers voor mijn eigen blog Cynspirerend.
Maar ook voor nieuwe bezoekers voor mijn klanten, die mij als freelance blogger inhuren om blogs te schrijven voor hun website.
Ik vind bloggen het allerleukste wat er is!
Daarom zit ik hier letterlijk te kwispelen op mijn bureaustoel om je er meer over te vertellen. Laten we snel beginnen!
📊 Wat levert een goed blog je op?
Een veelvoorkomend misverstand bij nieuwe ondernemers is dat je blogs alleen schrijft om nieuwtjes en aanbiedingen te delen.
Nee joh! Een blog is zoveel meer dan dat. En het kan je veel meer opleveren!
Namelijk een blijvende stroom nieuwe bezoekers naar je website.
En dus een blijvende stroom nieuwe potentiële volgers, lezers én klanten.
Daarom hebben veel bedrijven tekstschrijvers in dienst of huren ze freelance tekstschrijvers in om écht goede blogs te schrijven.
Want een goed blog is een investering in je website. In je bedrijf. En je omzet.
🤷♀️ Hoe schrijf je een goed blog?
Ben jij net begonnen met bloggen of je hoofd aan het breken over vragen als:
- waar moet een blog aan voldoen?
- Hoe schrijf je een goed blog?
- En waar moet ik op letten?
Dan is dit blog écht iets voor jou: ik leg je 5 basis tips uit waar een goed blog zeker aan moet voldoen.
🤝 Tip 1: Wie help je met je blog? En hoe?
Je schrijft een blog namelijk niet alleen om jezelf op de borst te kloppen en al zeker niet voor de zoekmachines.
Nee, echt goede blogs die bezoekers blijven trekken, hebben allemaal hetzelfde met elkaar gemeen:
Ze zijn geschreven om je lezer te helpen.
Dus denk goed na over de insteek en het onderwerp van je blog, voordat je er aan begint.
Stel jezelf altijd deze vragen:
- Voor wie schrijf je deze blog?
- Welk probleem heeft hij of zij?
- En hoe help je hem of haar hiermee?
👉 Tip 2: Wat is je Call to Action?
Ook belangrijk om te weten, voordat je in je pen gaat klimmen: wat wil je uiteindelijk dat jouw lezer gaat doen na het lezen van je blog?
Oftewel: Naar welke call to action schrijf je toe?
Voorbeeldje nodig?
Mijn call to action onderaan dit blog is de mogelijkheid om je in te schrijven voor mijn maandelijkse nieuwsbrief met gratis schrijftips voor ondernemers. (dan weet je dat alvast 😉)
Ook vertel ik je dat je mijn hulp kunt inschakelen als freelance blogger als je zelf geen tijd of zin hebt om te schrijven. En natuurlijk vertel ik je over mijn training ‘Knettergoede online teksten leren schrijven’ waar je nog veel meer kunt leren over écht goed bloggen.
📖 Tip 3: Hoe lang moet een blog minimaal zijn?
Als je wil dat je blog niet alleen op korte termijn gevonden wordt, maar ook op lange termijn bezoekers en klanten oplevert: denk dan ook aan zoekmachine optimalisatie (oftewel: SEO).
Heeft je blog minder dan 300 woorden? Dan besteden zoekmachines er meestal geen tijd aan.
De algemene ervaring onder zakelijke online schrijvers is dat 500 woorden toch een betere richtlijn is voor het minimaal aantal woorden van je blog.
Maar 800 tot 1000 woorden zijn geen uitzondering als je goed gevonden wilt worden op de zoekwoorden waarover jouw blog gaat.
Zijn meer woorden in je blog altijd beter?
Meestal geldt: hoe meer woorden, hoe beter.
Tenminste, als je ook écht iets te vertellen hebt. 😉
Vertel je in je blog irrelevante dingen die niks met het onderwerp te maken heeft? Dan haakt je lezer geheid af en ook dat heeft gevolgen voor je resultaten bij zoekmachines.
Vertel je in je blog irrelevante dingen die niks met het onderwerp te maken hebben?
Dan haakt je lezer geheid af en ook dat heeft gevolgen voor je resultaten bij zoekmachines. Meer is dus niet vanzelfsprekend beter.
👀 Tip 4: Is je blog scanbaar?
Heel vaak kom ik blogs tegen die als één grote lap tekst geschreven zijn.
Misschien is het inhoudelijk een briljant blog, maar ik lees het niet.
Waarom? De scanbaarheid van je blog.
Bezoekers die op je blog komen, lezen eerst:
- Je introductietekst
- Daarna je kopteksten
- En soms nog de teksten bij de plaatjes
Ze zoeken naar het onderwerp van je blog en wat zij eraan hebben om jouw blog te lezen.
Zijn ze getriggerd, nieuwsgierig en/of is het duidelijk dat ze het antwoord gaan vinden op hun vraag?
Dan gaan ze ervoor zitten om dat blog (waar jij zo druk aan hebt geploeterd) ook écht te lezen.
Lees ook: 5 Slimme Tips: Zo Maak je jouw Online Tekst Scanbaar
📸 Tip 5: Voeg afbeeldingen toe aan je blog
Een afbeelding in je tekst geeft je lezer – zoals je al las in de vorige tip – de mogelijkheid om je tekst goed te scannen.
Maar er zijn meer redenen om een afbeelding te plaatsen in je blog.
Een afbeelding in je blog zorgt voor:
- een betere scanbaarheid van je tekst
- een persoonlijke touch aan je blog
- en een betere communicatie met Google
Hoe klets je met Google door middel van plaatjes?
Ik werk met WordPress en heb bovenstaand plaatje als volgt aangepast, voordat ik het online knalde:
Met de alt-tekst vertel je de zoekmachines wat op het plaatje staat en waar je blog over gaat.
Ook de titel van je afbeelding gebruikt Google om beter te begrijpen wat het onderwerp van je blog is.
Mijn advies: is dit standaard iets als IMG222204095? Of iets anders nietszeggend? Pas dit dan altijd aan!
Belangrijk: zorg dat je afbeeldingen rechtenvrij zijn
Ik kom regelmatig afbeeldingen in blogs tegen die na een rondje Googlen gedownload zijn.
Niet doen! 😱
Op zulke afbeeldingen kunnen auteursrecht zitten. Als je zo’n afbeelding plaatst, kun je een boete riskeren.
Dat wil je niet, want dan gaat je blog je juist geld kosten.
Wees slim en haal je plaatjes van een beeldbank met rechtenvrije foto’s, maak je eigen foto’s of huur een fotograaf in.
Daarmee kun je prima je eigen persoonlijke touch aan je blogs geven.
Hoe ik dat doe?
- Zo zijn de foto’s van mijzelf op deze website gemaakt door fotostudio Misabelle
- En gebruik ik voor mijn blogs rechtenvrije vector afbeeldingen van dezelfde illustrator: Mohamed Hassan van Pixabay