Zakelijk bloggen is meer dan het delen van nieuws, updates en kortingscodes. In dit blog ontdek je wat zakelijk bloggen je oplevert. En hoe het je uiteindelijk geld kan besparen, terwijl het de online zichtbaarheid van je bedrijf vergroot! Oftewel: dit is de kracht van zakelijk bloggen!
Bloggen op het internet. Vele jaren geleden begon dat als een soort persoonlijk dagboek, waarbij de schrijver zijn dagelijks leven met je deelde.
Maar ja, dat was vroeger. Tegenwoordig is het wel andere koek.
In dit blog over zakelijk bloggen ontdek je:
1. Wat is zakelijk bloggen?

Met zakelijk bloggen schrijf je (als ondernemer of medewerker) teksten voor je website die over de branche gaat waar je bedrijf zich in bevindt.
Dat zijn dus niet nieuwsberichten, updates en kortingscodes.
Natuurlijk kun je die ook delen, maar dan haal je niet het maximale uit zakelijk bloggen.
Want als je slim bent, geef je met je blogs antwoord op de vragen van jouw ideale klant.
Hoe dat zit, vertel ik je in dit blog.
2. Waarom zou je bloggen als bedrijf?

Door zakelijk te bloggen maak je namelijk connectie met je klanten.
Je laat zien wat je in huis hebt aan kennis, kunde en expertise, terwijl je antwoord geeft op de vragen van je klant.
Een écht goed blog zorgt niet alleen op korte termijn voor bezoekers en klanten op je website, maar ook op lange termijn voor nieuwe bezoekers naar je website.
Want zoekmachines, zoals Google, zijn altijd op zoek naar de beste antwoorden voor hun gebruikers. Heb jij het beste en meest duidelijke antwoord? Dan beloont de zoekmachine jouw helpful content met een toppositie in de zoekresultaten.
Daarom is zakelijk bloggen voor de meeste succesvolle bedrijven een belangrijk deel van de contentmarketingstrategie.
3. Wat levert zakelijk bloggen je op?
Een goed geschreven zakelijk blog zorgt voor:
- Meer organische bezoekers op je website
- Actuele websites komen hoger in zoekresultaten terecht
- Hoger in zoekresultaten terechtkomen met specifieke zoekwoorden

Bovendien...
- Laat je je klanten zien waar jouw expertise ligt
- Laat je je klanten zien waarin jij je onderscheidt van je concurenten
- Kun je blogs vaak (her)gebruiken voor social media content
- Kun je blogs vaak (her)gebruikt voor nieuwsbrieven
- Heb je door zakelijk bloggen op lange termijn steeds minder budget nodig voor advertentiekosten
4. Waarom is zakelijk bloggen duurzamer dan adverteren?
Zoals je hierboven al las, kun je door het schrijven van écht goede blogs uiteindelijk besparen op je advertentiekosten.
Hoe kun je op advertentiekosten besparen door te bloggen?
Met blogs investeer je in het beantwoorden van vragen die je klanten hebben. En dus krijg je vaker en langer organisch bezoek (oftewel: via zoekmachines) van klanten op je website.
Een goed geschreven blog nodigt je lezer vervolgens uit om verder te klikken. Bijvoorbeeld naar je webshop, een ander blog of naar je dienstenpagina.
Voorbeeldje uit de praktijk:
Elk jaar trek ik op mijn website Cynspirerend met dit blog over leukste cadeau tips voor de eerste verjaardag meer dan 1900 bezoekers.

Waarom? Ik help mijn lezers oprecht aan inspiratie voor een leuk cadeau. Ik geef antwoord op hun vraag.
Mijn dochter is inmiddels 7 jaar.
En nog steeds steeds werkt dit blog voor mijn online zichtbaarheid.
We zijn ruim 11.000 bezoekers en meer dan 350 shares verder.
En dagelijks verwelkom ik nieuwe bezoekers via dit blog én nog leuker: verdien ik zelfs inkomen met dit blog (in dit geval met behulp van affliate linkjes).
Snap je nu hoe je een goed blog voor jou kan laten werken?
Moet ik adverteren of zakelijk bloggen?

Een advertentie staat alleen online, zo lang je betaalt. Daarna is het weer weg.
Zo werkt een blog niet. Een zakelijk blog schrijf je één keer en het blijft door de goede SEO voor je werken zo lang het online staat.
Oftewel: met een zakelijk blog investeer je in de toekomst. En met een advertentie in het nu.
5. Wanneer is zakelijk bloggen slim? (en wanneer niet)
Zakelijk bloggen is slim voor ondernemers en ondernemingen die willen investeren in de online zichtbaarheid van hun website.
Het is een duurzame content strategie, die vaak in eerste instantie naast adverteren ingezet wordt.
Want: bloggen geeft niet direct resultaat. Eerst moeten de zoekmachines de teksten indexeren (een plekje geven) en dat kost even tijd.
Zodra de zoekmachines je kwalitatief sterke blogs oppakken in de zoekresultaten, zul je zien dat je website bezoekers gaan stijgen.
Daarna kun je beginnen met het afschalen van je advertentiekosten.

En heb je helemaal geen budget voor adverteren? Dan is zakelijk bloggen sowieso de meest budgetvriendelijke en effectieve manier om je website beter vindbaar te maken.
Hulp nodig bij bloggen en online zichtbaarheid?
Als freelance blogger en tekstschrijver help ik je graag om de perfecte zakelijke blogs voor jouw website te schrijven. Of om jouw bestaande blogs te optimaliseren voor zoekmachines.
Wil je het liever zelf leren? Bekijk dan hier mijn SEO schrijf trainingen in en om Ede.