Wat is de kracht van zakelijk bloggen?

superkracht van zakelijk bloggen voor ondernemers

Zakelijk bloggen is meer dan het delen van nieuws, updates en kortingscodes. In dit blog ontdek je wat zakelijk bloggen je oplevert. En hoe het je uiteindelijk geld kan besparen, terwijl het de online zichtbaarheid van je bedrijf vergroot! Oftewel: dit is de kracht van zakelijk bloggen! 🦸‍♀️

Bloggen op het internet. Vele jaren geleden begon dat als een soort persoonlijk dagboek, waarbij de schrijver zijn dagelijks leven met je deelde.

Maar ja, dat was vroeger. 

wat is zakelijk bloggen?

Want met de komst van de zoekmachines en de complexe algoritmes zijn zakelijke blogs inmiddels onmisbaar geworden om het bereik van je website te vergroten.

Ben jij nog niet bekend met zakelijk bloggen?

Geen nood! In dit blog praat ik je helemaal bij! 😃

In dit zakelijke blog lees je:

  1. Wat is zakelijk bloggen?
  2. Waarom zou je bloggen al bedrijf?
  3. Wat levert zakelijk bloggen je op?
  4. Waarom is zakelijk bloggen duurzamer dan adverteren?
  5. Wanneer is zakelijk bloggen slim? (en wanneer niet?)
  6. Zelf zakelijk bloggen of blogs laten schrijven?

1. Wat is zakelijk bloggen?

Met zakelijk bloggen schrijf je (als ondernemer of medewerker) teksten voor je website die over de branche gaat waar je bedrijf zich in bevindt.

Dat zijn dus niet alleen nieuwsberichten, updates en kortingscodes.

Natuurlijk kun je die ook delen, maar dan haal je niet het maximale uit zakelijk bloggen.

Want als je slim bent, geef je met je blogs antwoord op de vragen van jouw ideale klant.

Hoe dat zit, vertel ik je in dit blog.

wat is zakelijk bloggen?
Wees slim en help je klant verder via zakelijk bloggen.

2. Waarom zou je bloggen als bedrijf?

Door zakelijk te bloggen maak je namelijk connectie met je klanten.

Je laat zien wat je in huis hebt aan kennis, kunde en expertise, terwijl je antwoord geeft op de vragen van je klant.

Een écht goed blog zorgt niet alleen op korte termijn voor bezoekers en klanten op je website, maar ook op lange termijn.

Want zoekmachines, zoals Google, zijn altijd op zoek naar de beste antwoorden voor hun gebruikers. Heb jij het beste en meest duidelijke antwoord? Dan beloont de zoekmachine jou met een toppositie in de zoekresultaten.

Daarom is zakelijk bloggen voor de meeste succesvolle bedrijven een belangrijk deel van de contentmarketingstrategie. 

Zakelijk bloggen is een belangrijk deel van content strategie.

3. Wat levert zakelijk bloggen je op?

Een goed geschreven zakelijk blog zorgt voor:

wat levert zakelijk bloggen je op

Bovendien...

Meer gratis tips? 🎁

Schrijf je in voor mijn gratis ondernemerstips en ontvang elke maand:

  • de nieuwste schrijftips✍
  • praktische website tips 💪
  • en een handige inhaakkalender voor de komende maand! 📅
Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

4. Waarom is zakelijk bloggen duurzamer dan adverteren?

Zoals je hierboven al las, kun je door het schrijven van écht goede blogs uiteindelijk besparen op je advertentiekosten.

Hoe kun je op advertentiekosten besparen door te bloggen?

Met blogs investeer je in het beantwoorden van vragen die je klanten hebben. En dus krijg je vaker en langer organisch (oftewel: via zoekmachines) bezoek van klanten op je website.

Een goed geschreven blog nodigt je lezer vervolgens uit om verder te klikken. Bijvoorbeeld naar je webshop, een ander blog of naar je dienstenpagina. 

Voorbeeldje uit de praktijk:

Elk jaar trek ik op mijn website Cynspirerend met dit blog over leukste cadeau tips voor de eerste verjaardag meer dan 1900 bezoekers. 

Waarom? Ik help mijn lezers oprecht aan inspiratie voor een leuk cadeau. Ik geef antwoord op hun vraag.

Mijn dochter is inmiddels 7 jaar.

En nog steeds steeds werkt dit blog voor mijn online zichtbaarheid.

We zijn ruim 11.000 bezoekers en meer dan 350 shares verder.

En dagelijks verwelkom ik nieuwe bezoekers via dit blog én nog leuker: verdien ik zelfs inkomen met dit blog (in dit geval met behulp van affliate linkjes).

Snap je nu hoe je een goed blog voor jou kan laten werken?

Moet ik adverteren of zakelijk bloggen?

wat is zakelijk bloggen?
Wanneer kies je voor bloggen? En wanneer voor adverteren?

Een advertentie staat alleen online, zo lang je betaalt. Daarna is het weer weg.

Zo werkt een blog niet. Een zakelijk blog schrijf je één keer en blijft daarna voor je werken zo lang het online staat.

Oftewel: met een zakelijk blog investeer je in de toekomst. En met een advertentie in het nu.

5. Wanneer is zakelijk bloggen slim? (en wanneer niet)

Zakelijk bloggen is slim voor ondernemers en ondernemingen die willen investeren in de online zichtbaarheid van hun website.

Het is een duurzame content strategie, die vaak in eerste instantie naast adverteren ingezet wordt.

Want: bloggen geeft niet direct resultaat. Eerst moeten de zoekmachines de teksten indexeren (een plekje geven) en dat kost even tijd. 

geld verdienen met zakelijk bloggen
Zodra zakelijke blogs hun werk doen, kun je minder gaan adverteren

Zodra de zoekmachines je kwalitatief sterke blogs oppakken in de zoekresultaten, zul je zien dat je website bezoekers gaan stijgen.

Daarna kun je beginnen met het afschalen van je advertentiekosten.

En heb je helemaal geen budget voor adverteren? Dan is zakelijk bloggen sowieso de meest budgetvriendelijke en effectieve manier om je website beter vindbaar te maken.

6. Zelf zakelijk bloggen of blogs laten schrijven?

Of je dit zelf doet of uitbesteed ligt een beetje aan je situatie, tijd en kennis.

Hier schets ik de 3 meest voorkomende situaties én bijbehorende adviezen voor je. 

Optie 1: Veel tijd over én veel kennis van online teksten schrijven en SEO?

Waar wacht je nog op? Stop met lezen en ga zakelijke blogs schrijven.

Even geen idee waarover? Duik in deze bron van inspiratie met 15x inspirerende onderwerpen voor zakelijke blogs!

Optie 2: Wel tijd, maar nog geen kennis van blogs schrijven en SEO? 

Spijker eerst je online skills bij.

Begrijp waar een écht goed blog minimaal aan moet voldoen, zodat je organische bezoekers kan trekken met je blog.

Anders loop je het risico dat je wel veel tijd kwijt bent aan bloggen, maar dat zoekmachines het niet oppikken en je blogs niet worden gelezen.

En dat zou zonde zijn, toch?

Volg bijvoorbeeld een incompany blog cursus met je team of een SEO workshop voor ondernemers.

zakelijk bloggen

Tip: Elk bedrijf kent periodes waarin het rustiger is.

Bijvoorbeeld als je net begint met je onderneming, de zomervakantie of een andere komkommertijd.

Dat is hét ideale moment om extra tijd te investeren in zakelijke blogs. Daar pluk je op de lange termijn zeker de vruchten van.

Optie 3: Geen tijd om zakelijk te bloggen, maar wil je wel écht goede blogs voor je website?

Huur dan een professionele online tekstschrijver in om zakelijke blogs te schrijven. 

Ook een blog abonnement kan handig zijn voor je. In dat geval verzorgt jouw persoonlijke tekstschrijver voor een vast bedrag per maand de zakelijke blogs voor je. Dat kan al vanaf 75 euro per maand.

Meer lezen over zakelijk bloggen?