Je hebt een mooie onderneming in Ede. Je aanbod is op orde, maar je zou graag meer klanten, deelnemers of cliënten willen. Eén van de meest gegeven adviezen? Verbeter SEO van je website. Want daarmee trek je nieuwe mensen aan via je website.
‘Oké, maar hoe dan?’ hoor ik je denken. ‘Ik heb geen verstand van SEO, maar van coachen, schilderen of <vul hier jouw expertise maar in.’ Gelukkig voor jou heb ik wel verstand van Google. Sterker nog, als SEO specialist uit Ede met ruim 10 jaar werkervaring help ik je graag op weg. Bijvoorbeeld met deze 3 stappen. Zo scoor je hoger in Google met jouw onderneming in Ede!
Stap 1: Krijg helder wie je wilt bereiken via SEO

Volgens de nieuwste Google statistieken blijkt dat 46% van de zoekopdrachten die mensen invoeren op Google een lokale intentie heeft. (bron: Google Statistiscs 2024)
Oftewel: 46 van de 100 zoekopdrachten gaan over iemand die iets zoekt in zijn of haar buurt, zoals:
- een coach in Ede
- vrijwilligerswerk in Ede
- of een kapper in Ede
Dat zijn dus veel kansen om mensen uit jouw buurt naar je website te trekken via Google.
Kruip in de hoofd van je Edese doelgroep
Als jij beter gevonden wilt worden, zul je je dus eerst moeten verdiepen in jouw ideale klant.
Dit kun je zelf doen of samen met een SEO specialist uit Ede bijvoorbeeld.
Pas als je weet wie je wilt bereiken, kun je gaan bedenken wat diegene zoekt via Google. Maak eens een lijstje: Welke zoektermen tikt hij/zij in op Google om jou te vinden?
Stap 2: Weet waar je Edese bedrijf nu staat op Google

Als tweede stap maak je de balans van je website eens goed en eerlijk op. Google houdt van snelle, duidelijke websites.
Hoe staat het op jouw website met:
- de mobielvriendelijkheid van je website
- de laadsnelheid van je website (liefst 1 seconde of lager)
- het aantal woorden op je website (minimaal 300 per pagina)
- de scanbaarheid van je website teksten
Hoe scoort je website nu op Google?
- Dat kun je zelf handmatig checken door elke zoekterm waar je hoog wilt scoren in te voeren op Google (het liefst bij iemand die niet vaak jouw website heeft bezocht) en te kijken hoe je hier gemiddeld scoort.
- Of door op Google Search Console de statistieken erop na te slaan. Hier kun je makkelijk en snel zien op welke zoekwoorden je scoort, hoe hoog en hoe vaak er geklikt wordt naar je website. Vind je dit abacadabra? Vraag dan een SEO expert in Ede om je te helpen.
Stap 3: Verwerk relevante zoekwoorden op je site

Nu heb je in grote lijnen helder:
- Wie wil je bereiken?
- Waarop zoekt je doelgroep?
- Hoe scoor je op deze zoektermen?
- En hoe Google proof is je website nu?
En dan nu je SEO in Ede verhogen:
Met deze kennis op zak kun je bepalen welke actie(s) voor jouw website het belangrijkst zijn voor een betere SEO van jouw Edese website:
- De technische zaken van je website op orde brengen, zoals de mobielvriendelijkheid en laadsnelheid van je website.
- Ideale zoektermen meerdere keren in de teksten van je website verwerken. Het liefst niet AI gegenereerd, want dan loop je het risico dat Google je tekst als duplicate gaat zien. En dan scoor je juist lager in de zoekresultaten.
- Deze zoektermen ook in de Alt-tekst van je website afbeeldingen zetten.
- Google laten weten waar de pagina’s op je website over gaan door middel van een duidelijke linkstructuur.
Enne… Sta je nog niet op de eerste pagina met een zoekwoord die voor jouw Edese onderneming wel erg belangrijk is?
Maak dan een SEO landingspagina.
Hulp nodig bij de SEO van jouw website in Ede?
Als SEO tekstschrijver en website designer uit Ede heb ik al 10 jaar ervaring met het verbeteren en bouwen van SEO proof websites. Neem gerust contact met met op.
Wil je het liever zelf leren? Bekijk dan hier mijn SEO schrijf trainingen in en om Ede.